петак, 26. мај 2017.

Horor i fantastika na konkursu Filmskog centra Srbije

  
            Imao sam tu čast da ovog proleća budem član komisije Filmskog centra Srbije, u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje kratkometražnih igranih filmova. Kolege u ovoj komisiji bili su mi Feti Dautović, predsednik, i Ivan Šijak, Boriša Simović i Marko Manojlović.
Na Javni konkurs za finansiranje i sufinansiranje projekata u kinematografiji za 2017. godinu u kategoriji: Sufinansiranje proizvodnje kratkometražnih igranih filmova bilo je prijavljeno ukupno 40 projekata. Imam zadovoljstvo da primetim da je među kandidatima sve veća zastupljenost žanrovskih filmova, odnosno horora, SF-a i fantastike; među prijavljenima bilo je skoro ¼ takvih projekata, a što je još lepše – nekoliko njih nametnulo se svojim kvalitetima toliko da su se našli i među pet filmova koje je komisija predložila da im se dodeli pomoć FCS-a. Praktično, od 5 odabranih naslova, čak 3 spadaju u horor i fantastiku, a ako Upravni odbor odobri da se, vanredno, odobre sredstva za još dva filma koja su se našla tik ispod crte a za koja se komisija založila, i među njima ima jedan sa elementima fantastike, što će – ako se desi – ukupni skor kandidata za neko buduće izdanje Festivala Srpskog Filma Fantastike povećati na čak 4 od podržanih 7 naslova. Čak i ako ostane na 3/5 ovo je svakako značajno postignuće za ovdašnju žanr produkciju.
            Ovakav skor svedoči o povećanoj zrelosti domaćih autora na polju ovih žanrova ali i služi na čast komisiji koja je to umela da prepozna i valorizuje i, još jednom, raduje me što sam bio njen član i u poziciji da sve ovo bar malo i sam na delu podržim. Naravno, osnovni kriterijumi komisije nisu bili vezani za žanr nego za kvalitet predloženih projekata, pre svega scenarija, ali i rediteljskih eksplikacija, minulog rada autora i ekipe, ozbiljnosti produkcije itd. Ovaj konkurs će, siguran sam, biti odskočna daska za nekoliko ozbiljnih rediteljskih karijera koje će biti započete zahvaljujući FCS-u, a pratiocima ovog bloga najzanimljivije će biti jedno već poznato ime: Aleksandar Radivojević, višestruko dokazani scenarista koji upravo ovim projektom započinje i svoju karijeru reditelja
Takođe, ovaj konkurs tek će u prvi plan izbaciti dva nova, sveža, dosad neotkrivena imena koja na polju žanra itekako obećavaju: Stefan Orlandić i Saša Karanović.
            Za čitaoce ovog bloga sam uzeo PREDLOG KOMISIJE O IZBORU PROJEKATA PO KONKURSU ZA FINANSIRANjE I SUFINANSIRANjE PROJEKATA U KINEMATOGRAFIJI ZA 2017. GODINU U KATEGORIJI SUFINANSIRANjE PROIZVODNjE KRATKOMETRAŽNIH IGRANIH FILMOVA i iz njega izdvojio tri žanrovska filma na koja vam skrećem pažnju. Celo rešenje, sa svih 5 odabranih, možete videti javno obznanjeno OVDE.

Rang lista, prema glasovima komisije, i sa zvaničnim obrazloženjem:

1. BUDIMO U KONTAKTU 

Režija: Aleksandar Radivojević
Produkcija: iManage Film

Scenario pruža mogućnost za transžanrovski, vizuelno ekspresivan, univerzalno razumljiv, tematski intrigantan i uzbudljiv kratki film. Kao aktuelna društvena kritika i satira film objedinjuje, horor, naučnu fantastiku, psihodelični triler, socijalnu dramu i melodramu. Socijalni realizam je izabran kao najpogodnija matrica za plasiranje eksplicitne društvene kritike i dramski instrument ukazivanja na socijalne nepravde u savremenom svetu. Film nije osuda tehnologije, već satirična analiza trenutno najpogodnijeg sredstva za manipulaciju sirotinjom od strane prodavaca modernog života. Locirajući aktuelne strahove savremenog čoveka u odnosu na tehnologije koji svi neumitno nosimo sa sobom, Budimo u kontaktu bi trebalo da žanrovski, tematski i vizuelno bude film dualiteta u kome je društveno dno suprotstavljeno vrhu u bici u kojoj fatalizam ostaje večno - Neodoljiv.


3. SAMI 

Režija: Stefan Orlandić Stojanovski
prema istoimenoj SF priči Pavla Zelića
Produkcija: Living Pictures

Priča fima Sami je smeštena u otuđenom svetu budućnosti i svojim karakterom nas upozorava na jedan human i dirljiv način. U tehnološkom i tehničkom smislu film je veoma zahtevan, a nadahnuti autor je Komisiji predočio sve detalje potrebne za uspešnu realizaciju filma. Višestranost u pristupu, promišljenost i spremnost autora i ekipe da realizuju ovaj komplikovan i kompleksan film u potpunosti su zadovoljili kriterijume Komisije koja je donela odluku da se i ovaj projekat svrsta u grupu filmova koje će FCS podržati.


4. NOĆ KAD JE HODALA 

Režija: Saša Karanović
Produkcija: Sirius Production

Ovaj scenario se izdvaja snagom vizije, originalnošću pristupa i opštom hrabrošću da ide neutabanim, pa možda i pomalo kontroverznim stazama. Kritički odnos prema sopstvenom ambijentu dobro je argumentovan i ubedljivo, upečatljivo prikazan iz neobičnog, zanimljivo stilizovanog ugla, korišćenjem ikonografije i stilskih odlika horora, ali i fantastike u širem smislu, te groteske, ironije, parodije itsl. a sve to pod okriljem snažne autorske, osobene vizije. Projekat obećava naglašenu vizuelnost i filmičnost i može da dobro komunicira ne samo sa ovdašnjim (balkanskim) gledaocem nego i sa bilo kojim svetskim, budući da mudro koristi univerzalno utemeljen jezik, kako u smislu žanrovskih mitema tako i u pogledu zasnovanosti na antropološkim uvidima u kultove inicijacije i u srodnu društvenu simboliku.

* * * 
            To je ono što se sada može obznaniti. Čestitam i u svoje ime odabranima – ovo važi i za nežanrovske projekte, koji takođe zvuče vrlo zanimljivo i vredno! – i s nestrpljenjem čekam da njihova dela što pre vidim i na velikom platnu!
            PS: Ko pogodi koje od ova tri obrazloženja sam ja napisao, ima od mene jednu žvaku (nekorišćenu; mada, po želji, može i otherwise)!

EDIT:

Dodaću u ovaj post i komentar koji je u međuvremenu poslao Nikola Popević jer vrlo je važan i previše se lepo nadovezuje na ovo gore a da bi čamio samo u komentaru. Kaže on: 
„Mogu i ja da najavim - na dugometražnim prošla su četiri izrazito žanrovska filma (plus Šijanova otkačena komedija, ne znam da li se to računa) mračne tematike: "Volja sinovljeva" (triler / revenge flick / SF), "Mrak" (psihološki triler / horor; Kosovo, siege movie), "Mezimica" (akcioni triler; trgovina belim robljem i organima, bivši bezbednjaci, mafija), "Trag divljači" (neo noar; Istočna Srbija, post-'68, jugoslovenske službe bezbednosti, istraga ubistva, lapot).
A na manjinskim je (konačno) prošla zombi-komedija "Poslednji Srbin u Hrvatskoj" (zombi pošast na koju su Srbi imuni).“