недеља, 10. април 2011.

BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD (2007)

****(*)
5-

mada nisam planirao da objavim SERIJU 'in memoriama' – eto, desilo se, po principu 'nobody EXPECTS the spanish inquisition, OR death!'
dakle, juče je umro veliki američki reditelj, sidni lumet: u znak prisećanja na njegovu do-kraja-održanu veličinu, evo moje kritike njegovog poslednjeg, možda i najboljeg filma, prvobitno objavljenu na POPBOKSU pod naslovom O starcima i udarcima.



Režija: Sidney Lumet
Scenario: Kelly Masterson
Uloge: Ethan Hawke, Philip Seymour Hoffman, Albert Finney, Marisa Tomei
Žanr: kriminalistički triler
Trajanje: 117 min
Proizvodnja: SAD, 2007
Oduvek sam bio ubeđen da su izreku "Bez starca nema udarca" izmislili upravo neki starci u pauzi između dve partije šaha kako bi sami sebi čestitali na sposobnosti da još uvek obavljaju elementarne fiziološke potrebe bez tuđe pomoći. Pa ipak, retki izuzeci kao da potvrđuju ovo pravilo: film Before the Devil Knows You're Dead (bukvalno: Pre nego što đavo dozna da si mrtav) svakako će u budućnosti sloviti kao jedan od najubedljivijih argumenata u raspravama o starcima i udarcima.
Naime, ovaj izvanredni film potpisuje Sidney Lumet tri godine nakon što mu se Američka Akademija zahvalila Nagradom za životno delo. Ona se često dodeljuje posthumno, ali vitalni Lumet je baš bio tvrdoglav – ne samo što je poživeo dovoljno dugo da nagradu lično primi, nego je u svojoj 83-oj (slovima: osamdeset i trećoj!) godini života snimio jedan od najboljih filmova svoje plodne karijere (12 gnevnih ljudi, Serpiko, Pasje popodne, TV mreža...).
Before the Devil Knows You're Dead  bi se mogao okarakterisati kao pripadnik pod-žanra krimića o "savršenim" (pljačkaškim) planovima koji krenu po zlu. Glavni junaci su dva brata: Andy (Philip Seymour Hoffman) je naizgled uspešan japi, a zapravo do podvaljka u dugovima, i njegov mlađi ali propaliji braco Hank (Ethan Hawke) koji nema para ni da plati ekskurziju ćerki iz propalog braka. "Savršeni plan br. 666" za rešavanje ekonomske situacije glasi: opljačkati juvelirsku radnju koju drže njihovi roditelji. Sve ostaje unutar porodice: osiguranje će starcima nadoknaditi gubitak, a pare od pljačke će omogućiti Novi Život ovim tužnim bludnim sinovima. Bar u teoriji. U praksi, kako već rekoh, stvari pođu po zlu. A onda se iskomplikuju. A onda postanu još gore.
Teško da biste po nečemu naslutili da je ovako izvanredno osmišljen i zapleten film pisao debitant, Kelly Masterson. U svakom slučaju, bio bi zločin otkrivati detalje i razvoj situacije dalje od prvih petnaestak minuta: za potpuni užitak – što manje znate, to bolje. Najlepše u svemu je što, iako savršeno funkcioniše kao vanredno napet i nepredvidiv triler sa šokantnim eksplozijama nasilja, ...Devil... nije puki krimić utemeljen na golim preokretima, već remek-delo koje iz žanrovskog utemeljenja izrasta u prvorazrednu tragediju razmera dostojnih antičkih uzora. Po svojoj znalačkoj upotrebi krimi žanra za jednu mnogo veću i dublju priču, Lumetov film podseća na No Country for Old Men, s tom razlikom što svojom emotivnom i intelektualnom rezonancom udara još jače i dublje od ionako odličnog filma braće Coen.
Zato bi se ...Devil... mogao opisati kao najbolji i najzreliji film braće Coen koji nisu oni napravili (sa malo više drame, a malo manje bizarnog humora)! Sa Coenima ovaj film povezuje i prepoznatljiva, zlokobno-atmosferična muzika Cartera Burwela kao i osnovna idejna nit vezana za zamišljenost nad dekadencijom osnovnih ljudskih vrednosti u današnjem svetu. Lumetovom filmu nema ravnog u prikazu ciklusa zla koje se po principu lavine zahuktava od naizgled bezazlenih postupaka, pothranjivano nesposobnošću likova da ciklus preseku priznanjem i pokajanjem, i tvrdoglavom upornošću da se sve dublje zapliću u nizove narastajuće pogrešnih koraka. 
U filmu koji vrca od mladalačke energije i prvorazrednog saspensa vođenih zapanjujućom rediteljskom kontrolom i inteligencijom čekaju vas još i izvanredna gluma čitavog ansambla, a naročito pomenutog Hoffmana. Njemu se pridružuje Albert Finney – još jedan "starac" koji je, kao i Lumet, možda jednom nogom u grobu, ali onom drugom on šutira tako jako da mlađarija s obema na zemlji može samo da cvili od muke i da hvata beleške iz ćoška. Before the Devil Knows You're Dead nagoveštava da možda ipak IMA zemlje za starce.