петак, 18. фебруар 2011.

BURKE & HARE (2010)

**(*)      
3-

po hitnom postupku, istog časa kad je procurio br-rip najnovije lendisove horor komedije, fajl je privoljen na hard i expresno, tj. smesta odgledan. volem lendisa, volem dobru horor komediju, najvolijem lendisove horor komedije, premisa o čuvenim grobopljačkašima a zatim i ubicama dovoljno je potentna za dobar film, a sajmon peg u gl. ulozi, praćen endijem serkisom, takođe predstavlja garant kvaliteta.
zar ne?
uhhh… ne baš.
film nije loš po sebi, i nesumnjivo ga vredi pogledati. samo, ne očekujte novog VUKODLAKA U LONDONU. čak i INNOCENT BLOOD iz ove perspektive deluje nedostižno (?).
BURKE & HARE, naprosto, nije dovoljno smešan. mnogi gegovi su usiljeni ili klinački, prvoloptaški, na nivou osnovne škole (te, kao takvi, ne samo nesmešni iole zrelom gledaocu, nego takođe i kobno predvidivi). okej, nisu SVI takvi – nasmejao sam se glasno u 2 ili možda čak 3 navrata. puna kapa za neki drugi film; ali ne i za lendisov!
evo jednostavnog testa: izbacuju nekog lika iz kluba (il kafane?), s rečima: "Watch your language, you fuckin' son-of-a-bitch bastard!"
vaša reakcija na ovo je:
a) ahahahahahahahaaa LOL
b) it's funny because it's… uh, bad language?
c) ova vrsta fazona bi mi, možda, bila smešna da imam 8 godina.
ako ste zaokružili odgovor pod a) onda je ovo pravi film za vas! ako ste odabrali odgovor c) onda se zovete ghoul. a ako ste, pak, odabrali odgovor b) onda spadate u grupaciju 'svi ostali'.
(kad sam kod toga: pripadnici grupacije a) bili su kupljeni već prvog minuta filma, kada se ukaže natpis: 'this is a true story. except for the parts that are not.' oni iz grupe c) već od tog minuta počeli su da cokću i vajkaju se: 'o-ho, ovo ne sluti na dobro!')
previše je šmiranja, keženja i kreveljenja ovde, a nedovoljno pravih verbalnih i vizuelnih fora & fazona. film je naprosto kriminalan po tome koliko šansi propušta! recimo, tu je sjajni tim kari – a kao i da nije. jedva extended cameo od njega, bez ikakve poente ili ijedne memorabilne replike. tu je kristofer li, kome su izvlačili jednu nogu iz groba samo da bi ovde izrekao par totalno nekonsekventnih, nezanimljivih rečenica, nevrednih tog truda, pre nego što ga pridave (total screen time: 30 secs)! peg i serkis rade kolko mogu, al džaba kad su ograničeni nedovoljno nadahnutim scenarijem.
osnovna boljka scenarija, a zatim i celog pristupa koji film zauzima, potiče iz loše procene da se ovo radi kao 'based on real events' odnosno 'verovali ili ne'. pa jebo vas true story! ovo je trebalo da se radi kao over the top hiperstilizacija a la SWEENEY TODD (u svakom pogledu superiorniji i mega-nadahnutiji film!), a ne da povremeno priđe tome, a onda se bojažljivo vrati u dosadnu zabran real life-a (ok, ovo je lendis, pa ne očekujte realizam, ali oću reći da ima previše nezanimljive 'drame' i tupljavine, a naročito u sabplotu o prvoj skroz-ženskoj pozorišnoj postavi MAGBETA).
ne znam – možda je proradilo čuveno magbet-prokletstvo (mada, arđenta nije bitnije okrnjilo u OPERI, poslednjem mu velikom filmu!) ali u svakom slučaju nisam očekivao da će lendis da pravi filmizaciju nekog razrađenog riplijevskog natpisa iz Politikinog zabavnika – uz nekoliko body horror scena ali, začudo, bez golotinje (potonje je naročito razočaravjuće jer lendis je čuven kao 2nd only to ferrara po sklonosti da ogoljava svoje zgodne glumice pred kamerama, što ovde NE ČINI sa inače ljupkom islom fišer!).
što je najgore, čitav taj ženski sabplot ničemu ne služi, jer je sav u znaku half-assa: niti se šta smešno a kamo li pametno uradi sa tom bizarnom idejom (ex-kurve reše da prave the shakespeare company, pa pravo na – magbeta! ok, znam, to je škotska predstava, pa zato adekvatna edinburškom poprištu, a izvode se ovde i neke površne i nategnute paralele između magbetovih i burk-herovih zlodela, ali sve je to šuplje i bezvezno…), niti je romansa između njih nešto više od mekgafina kako bi se burk naterao da nastavi sa mračnim rabotama da zaradi pare od leševa i tako isplati curino pozorištance.
onaj 'true life' je naročito usporavajuć i zagnjavljavajuć u završnici, izrazito ravnoj i neinteresantnoj za jednu horor komediju: umesto spektakla, ludila, twistova, čuda i muda, lendis i njegovi pisci tupavo reše da prate sled istinitih događaja, koji jesu umereno zabavni u tom anegdotalnom 'jebote, ovo je stvarno ovako bilo' fazonu, ali to ni izbliza nije dovoljno jako da bi delovalo NA FILMU koji pretenduje da bude igrani. pritom naročito iritira naracija u kameru, na početku, i završetak u stilu: šta je s preživelima dalje bilo.
B&H sve vreme maše pred nosom nekim potencijalima, i stalno se čini – evo sad će, sad će najzad nešto… a onda, dođe taj mlitav i nikakav kraj, i… ništa. ništa zaista memorabilno. ako je kompetencija po sebi kvalitet, onda neka bude – ovo je dobro režirano, izuzetno dobro i slikovito kastovano (uključujući epizode: ipak je to engleska škola, nema na tom polju kod njih šlajfovanja), odlično slikano na odličnim lokacijama (dal je moguće da je stari edinburg onoliko dobro očuvan?!), a sve je dovoljno dinamično da nikad ne stigne da zaista smori, iako, takođe, nikad te zaista i ne navuče da se zaista primiš na likove i njine radnje.
za kraj, pohvaljujem lendisovu povremenu i nedovoljno ispoljenu sklonost prljavom i nekorektnom humoru, i uopšte slikovitosti bede, štroke i šljama - mada i to ostaje na nivou prizemnog gega, i ne poprima dimenzije koje, recimo, ima kod balabanova. da, znam da su to različiti autorski i civilizacijski univerzumi, ali ko je kriv lendisu što je procurio samo dan posle velikog rusa, čiji novi film je i smešniji, i pametniji a zamalo i grozniji (mada, ne baš) prikaz jada i bede ljudskog. rivju stiže ovih dana… dotad, lendisu standardna ocena za gledljivu ništaposebnost: 3- i toliko.